My photo
ASSALAMUALAIKUM n hi semua... welcome...call me shide...I like that name, I think I'm gonna keep it.I'm just a 20 year old Muslim boy from KELANTAN..ade orang x kenal negeri KELANTAN?? Impossible kot lau ade orang xkenal..hehehe..I write because I want to...I have too many flaws yet I am still learning. Enjoy our life to the fullest..:). On top of that, I also share any stories or experiences that might be beneficial to everyone...i hope and i hope dan i hope be beneficial to everyone yerr..hihi…:))) daN blog ini dicipta bukaN uNtuk meNcari popUlariti @ sensasi .hanye untuk berkongsi pengalaman.sekadar mengisi masa lapaNg jewk ag pom borink asyik on facebook..hihi..Nak Tau PaSal Aku, mesti la keNal la Ngn Aku! bAru tau..xkenal make x cinte...hEhe..sEmoge terHibur.. by the way nak tau banyak lagi sal aku leh la follow aku ahak3..

ERTI KASIH SAYANG




ERTI KASIH SAYANG


Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai apa itu kasih sayang

PELAJAR: cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan? 



CIKGU : ok, kamu ikut apa yang cikgu suruh. Kamu pergi ke padang dan kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali pun. Bila da jumpa dan petik rumput yang PALING cantik, bawa ke kelas.




Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun ditangannya. Cikgu bertanya, kenapa tiada rumput yang dipilih?

PELAJAR : “tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang PALING cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang PALING cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang walaupun satu kali. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang PALING cantik. Mungkin ada diantara yang dibelakang saya tadi rumput yang PALING cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula walaupun satu kali, jadi tiada lah rumput yang saya boleh pilih dan boleh petik.”

CIKGU :”ya itulah jawapanya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut menghargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi.”

KESIMPULANNYA : ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik.Walaupun nak  ikutkan banyak lagi yang cantik dan  baik seperti rumput-rumput di padang.


shideoneway official

No comments:

Post a Comment