My photo
ASSALAMUALAIKUM n hi semua... welcome...call me shide...I like that name, I think I'm gonna keep it.I'm just a 20 year old Muslim boy from KELANTAN..ade orang x kenal negeri KELANTAN?? Impossible kot lau ade orang xkenal..hehehe..I write because I want to...I have too many flaws yet I am still learning. Enjoy our life to the fullest..:). On top of that, I also share any stories or experiences that might be beneficial to everyone...i hope and i hope dan i hope be beneficial to everyone yerr..hihi…:))) daN blog ini dicipta bukaN uNtuk meNcari popUlariti @ sensasi .hanye untuk berkongsi pengalaman.sekadar mengisi masa lapaNg jewk ag pom borink asyik on facebook..hihi..Nak Tau PaSal Aku, mesti la keNal la Ngn Aku! bAru tau..xkenal make x cinte...hEhe..sEmoge terHibur.. by the way nak tau banyak lagi sal aku leh la follow aku ahak3..

saya BANGGA jadi rakyat MALASIA



terima kasih kerana datang lagi...kedatangan anda dialu-alukan..huhu..yang baru datang ke blog saya ni saya syorkan lau ade mase free tuu jengok2 la yea blog ni...blog simple jew..x cntik pom..


p/s – saya bangga jadi rakyat Malaysia coz wang Malaysia da berwajah baru..ahak3..ni mybe azam baru Bank Negara kite..heee...Sekali tengok wang kertas siri baharu ni macam duit Saidina pulak kan3??huhu. Apa pun kenalah juga terima perubahan wajah baru Wang Kertas dan Syiling Malaysia tuh menjelangnya tahun 2012 nanti...jom kite tngok teMa daN ikon wang baharu kite..ahahaha
  




Name panjang Bank Negara Malaysia name pendek (BNM)..huhu..pnggil jew (BNM)....BNM telah memperkenalkan Wang Kertas dan Duit Syiling Malaysia siri baharu. Wang kertas siri 4 ini akan mula berada dalam edaran pada suku kedua tahun 2012 manakala wang syiling baru pada awal tahun 2012. Kedua-dua wang kertas dan syiling edisi baru ini akan bertemakan ‘Keunikan Malaysia’...Ciri-ciri unik yang mencorak budaya dan warisan serta keindahan alam semula jadi negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk wang kertas Malaysia siri terbaharu ini. Dengan tema ‘Keunikan Malaysia’, siri keempat wang kertas Malaysia ini memaparkanekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi.


                                                                                              

comelkan warna-warni wang kertas ni...grrrrr..

Lau nak tau RM100 ni ia bertemakan Keindahan Alam Semula Jadi dimana lau kite tengok ikon gunung kinabalu dan pembentukan batu mercu batu kapur di lmbah Gunung Api dalam Taman Negara Mulu. Tema RM50 pula Pertanian dan Teknologi dan ikon RM50 ni Kelapa Sawit dan Bioteknologi manakala RM 20 pula bertemakan Hidupan Laut dan lau kite tengok ade gambar Penyu Karah dan Penyu Belimbing. Tema RM 10 pula Flora dan ikonnya Rafflesia Azlanii. tak lupe juga RM5 yang bertemakan Hidupan Liar serta ikonnya Burung Enggang Badak dan yang last sekali RM1 yang bertemakan Sukan Tradisional serta ikonnya melambangkan Wau Bulan.

yang menariknya wang kertas RM20  kembali diperkenalkan dalam siri keempat ini tetapi tidak bagi wang kertas RM1000 dan RM500. namun ianya suda cukup untuk memberikan variasi kepada ekonomi rakyat malaysia.

wang kertas sekarang

wang ketas dan syiling 2012

Ciri-ciri unik yang mencorak budaya dan warisan negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk duit syiling Malaysia siri ketiga ini. Juga dengan tema ‘Keunikan Malaysia’, reka bentuk baharu duit syiling ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara. Duit syiling ini menyerlahkan identiti kebangsaan Malaysia yang kaya dan pelbagai dengan begitu indah sekali.





Denominasi
Ikon
50 sen
Sulur Kacang
                                         20 sen
Bunga Melur
10 sen
Motif Orang Asli
5 sen
Destar Siga

tapi kan...haaaa..ade tapi..cuba tengok syiling 10sen ni..

haa...tengok..pe pandangan anda??? komen la sikit x leh komen banyak punn..!!


tu sume maybe azam baru bank negara malaysia..aq pom ade azam baru ugak tuk 2012..nak tau??? 

                                                                                            

haaa...ni la azam baru akuu..ahaha..aq nak cetak wang kertas baharu yang bernilai RM 6... aku da letakkan tema untuk wang baru ni...tema RM6 ni mybe politik yang femes di tanah air kite..hahah....cantik kan???
da abis da..sambung lain kali plak yea...bye..














shideoneway official

No comments:

Post a Comment